dinsdag 12 april 2011

Woensdag Eerste boetes ivm Boerkaverbod uitgedeeld

In Frankrijk wonen ongeveer vijfenzestig miljoen Fransen. Daarvan noemen er zich ongeveer vijf miljoen moslim. Tweeduizend vrouwen dragen een boerka. Als elk van die vrouwen jaarlijks een boete krijgt van €150 om die boerka, dan levert dat de Franse staat jaarlijks driehonderduizend euro op. Omgerekend per Fransman is dat ongeveer een halve eurocent. Als de Fransen zeggen, ja maar dat is ons probleem niet, laten die Moslims dat maar ophoesten, dan is elke Moslim verantwoordelijk voor een slordige zes eurocent per jaar. Het gaat West-Europa en zo ook Frankrijk economisch niet voor de wind, maar ik kan me niet voorstellen dat ze voor die paar eurocent een politiemacht de straat op sturen om te speuren naar vrouwen met gezichtsbedekkende kledij. Er moet dus wat anders achter zitten.

In Nederland worden jaarlijks zo'n tienduizend motoren verkocht, laten die dingen zo'n jaar of 10 mee gaan (ik heb geen idee?) dan moeten er toch minstens 100.000 motoren rondrijden in Nederland. In Frankrijk, een land dat vijf maal zoveel inwoners heeft, zullen dat er ongeveer een half miljoen zijn. Per Boerka dus minstens tweehonderdvijftig helmen, tel je daar de helmen bij van de achteropzitters en het legertje bangescooterrijders, dan is het redelijk te veronderstellen dat je op een gemiddelde dag in Parijs 3 tot 400 maal meer kans hebt een onherkenbare persoon met een helm op tegen te komen dan een vrouw in Boerka.


Als de vrouw in Frankrijk onderdrukt wordt door haar man dan riskeert de man een boete van € 30.000. Op onderdrukking staat een straf. Dat lijkt me meer dan rechtvaardig. En daar is in de meeste landen al een redelijk goede wetgeving voor. Wel of geen boerka lijkt me in dat geval niet zoveel uitmaken. Aan vrouwen op straat kan je niet zomaar zien dat ze onderdrukt worden, zeker aan vrouwen met een boerka niet. Als het aanhouden van vrouwen met een boerka alleen maar een aanleiding zou zijn om van daaruit een verdergaand onderzoek naar onderdrukking in te stellen dan lijkt me dat vreemd. Als man zou ik dan mijn vrouw dwingen om de boerka uit te doen, dat scheelt een hoop ellende en ik kan verder mijn gang gaan. Dus dat argument van de Franse overheid lijkt me ook niet logisch. Dan blijven er twee dingen over: het esthetische aspect" de Fransen vinden het lelijk en niet in het straatbeeld passen" of gewoonweg symboolpolitiek.


Tweeduizend lelijk geklede vrouwen lopend door heel Frankrijk lijkt me niet echt op te vallen. Ik kom vaak in Frankrijk, zie zelden tot nooit een Boerka, maar zie vrij regelmatig erg lelijk geklede mensen. Vooral in het stadje Decize. Een klein stadje in de Bourgogne waar volgens mij het percentage lelijkerds en vreemde types hoger is dan in andere steden. Maar altijd gezellig en vrolijk in Decize!


Dan blijft alleen de symboolpolitiek over. En van symboolpolitiek gruwel ik.