vrijdag 25 maart 2011

Vrijdag Hillen , MIVD , Zondagrust

Vrijdag 25 maart, Hillen, de MIVD en de Zondagsrust
In de Dagtaak van gisteren maakte ik melding van het onderschepte voicemailbericht van Hillen aan Maxime. Dat was een grap. De grap sloeg op het gemak waarmee de berichten ingesproken op een Vodafone telefoon door derden afgeluisterd kunnen worden. Ik denk dat met de wetenschap van vandaag het helemaal niet onwaarschijnlijk is dat Hillen er inderdaad graag een paar dagen tussenuit wil piepen. Als ik hem was zou ik gewoon een mailtje sturen naar zijn ondergeschikten. Niemand die het leest of opmerkt. Maandag pas wellicht. Wie dan leeft, wie dan zorgt!
Hoe is het in vredesnaam (of moeten we nu zeggen in oorlogs-naam) mogelijk dat in een land dat zich begeeft in een oorlogssituatie de belangrijkste inlichtingendienst ( de MIVD-Militaire Inlichtingendienst) zondagrust houdt? Vanuit het fregat De Tromp is op zondag 27 februari een "mailtje"gestuurd naar de MIVD om te laten checken of het veilig genoeg was de reddingsoperatie van de Haskoningman uit te voeren. Toen er na twee uur nog geen antwoord was besloot de militaire top dat Geen Nieuws Goed Nieuws betekende en er overgegaan kon worden tot actie. Waar dat op uitgelopen is weten we inmiddels.
Een mailtje! Nederland in oorlog. We willen militaire inlichtingen en we sturen een mailtje! Goh, nog steeds geen antwoord, gek zeg, dan maar over tot actie, we zien wel waar het schip strandt. Niet eerst bellen, Hans? Ben je mal, de jongelui hebben wel wat beters te doen op de vrije zondag, laten we hun verder niet lastigvallen.
Het is nog goed afgelopen. Een paar dagen vastzitten in Libie in een oorlogssituatie is geen pretje, maar het had heel wat slechter kunnen aflopen voor de bemanning van de Lynx helicopter. De MIVD had het waarschijnlijk zo kunnen zeggen. "Niet handig, Hans, doe maar even niet die operatie,Sirte is het bolwerk van Kadhafi en er zijn meer mogelijkheden om de Haskoningman veilig naar Nederland te krijgen".
Vaak worden ministers in een lastig pakket gebracht omdat ze nu eenmaal verantwoordelijk zijn voor wat er op hun departement gebeurt. Of ze er nu direct wat aan hadden kunnen doen of niet. Maar we mogen toch aannemen dat bij de reddingsoperatie van een maand geleden Hillen, Rutte en Rosenthal zelf daar nauw bij betrokken waren. Mannen die beslissen over de inzet van onze manschappen, die besluiten over oorlog of geen oorlog, mannen die zich laten voorlichten over elke hoed en de rand door hun inlichtingendiensten alvorens een serieus besluit te nemen. Tuurlijk: maar op zondag niet. Onze Kortjakjes zitten dan met hun boek vol zilverwerk in de kerk.Dat Hillen er niets over heeft gezegd tegen de volksvertegenwoordigers kan ik me voorstellen.
Ik zou me doodschamen. Ik zou met de noorderzon vertrekken en niets meer van me laten horen. telefoon uit en voicemal aan!