zondag 20 februari 2011

Zondag Huub Oosterhuis, Censuur en de Koopzondag

Zondag 20-02-2011
Ik ben geen kerkganger. Desondanks heeft deze dag altijd iets speciaals. Het blijft wat langer stil in de straat. De voorjaarsvogels zingen net iets vrolijker. De ochtendwandeling met de hond is minder gejaagd en de mensen kijken vriendelijker. De zondag is voor mij een dag van rust, bezinning, Wim Brands, Buitenhof en Langs de Lijn. Shoppen op zondag is voor mij geen ontspanning. Het is wel een geruststellende gedachte dat er de mogelijkheid is om nog datgene in huis te kunnen halen wat je zaterdag bent vergeten. Met verbazing vernomen deze week dat de partij voor de ondernemers (VVD) met droge ogen heeft kunnen instemmen met de beperking van de openingstijden op zondag. Met nog grotere verbazing gezien dat de leden van de oppositie van wie je bijna zeker weet dat ze shoppen niet leuk vinden kinderachtig met witte tasjes rechtstreeks van de huishoudbeurs aan het wapperen waren in de Tweede Kamer. Pechtold op zondag leuk in de Ikea? Nee, ik geloof er niets van.
Vandaag echter is mijn zondagsrust verstoord. Ik ben in verwarring gebracht door Huub Oosterhuis. Wat bezielde die man gisteravond toen hij, kijk het na (http://bit.ly/hja9Yx ), tussen neus en lippen door liet schemeren dat de Kersttoespraak van de Koningin zwaar gecensureerd wordt. Huub is een vertrouweling. Hij mocht preken na het overlijden van Claus. Hij is een geliefde en welkome gast van Beatrix. Hij was zelfs lijstduwer van de SP. Een man die weet wat hij zegt, denk je dan. Geen flapuit. Iedereen weet dat de toespraken van de Koningin door de minister president worden bekeken. Dat er sprake is van enige controle is dus niet verrassend. Maar wat Huub gisteravond deed leek op een welbewuste actie om het land te laten weten dat er een kloof is tussen het Koningshuis en het Volk. Verkiezingsretoriek, inleiding tot het aftreden van de Koningin, is het een een-tweetje tussen hem en het Staatshoofd? Ik struin de nieuws-sites af maar zie nog geen commentaar dat mij helderheid kan verschaffen. Ik ga om mijn hoofd rust te geven zo maar de stad in. Shoppen!