maandag 21 februari 2011

Maandag Boer zoekt Vrouw en de Hashtag

Maandag 21 februari 2010 Boer Zoekt Vrouw en de Hashtag als Marketingtool


Boer zoekt vrouw gekeken? Dat moet bijna wel. Met u vijf miljoen andere kijkers. En genoten? Ik wel. In een weekend waarin de Noord-Afrikaanse wereld in brand staat, Nederland bijna in een constitutionele crisis beland is, de Belgen nog steeds geen sex mogen hebben vanwege het uitblijven van hun kabinet, is Boer zoekt Vrouw de ultieme ontspanning. Ik schrijf Boer zoekt Vrouw voluit. In twitterland is #bzv de aanduiding. Voor niet-Twitteraars: het tekentje # (spreek uit hashtag, zeg maar "hekje") geplaatst voor een willekeurig woord of letterreeks maakt het mogelijk om direct te communiceren met andere mensen die na het # dezelfde letters intoetsen. Dat heb ik gisteravond gedaan. Laptop op schoot, TV aan, ingelogd op twitter en #bzv gevolgd. Met mij tienduizenden anderen. Je deelt met elkaar observaties: "ben benieuwd of Marcel zo in boxershort met sokken aan Ksenia een nachtzoentje gaat geven op de andere kamer" of "AnneMarie (romantisch) kijk je wel eens naar de zonsondergang, Adriaan: nee, zonder mij gaat hij ook wel onder" of, ook leuk "Wat is een Aubergine, Anne-Marie legt uit: dat is een aubergine kleurige vrucht en wijst naar haar bord", waarop Adriaan: "goed, we hebben elkaars nummer, dus we kunnen nog eens bellen". Aan een andere tafel in een ander land : "Gijsbert, je weet toch wel hoe bestek werkt??". Vol romantiek dus de aflevering van gisteren en met de hashtag op Twitter aan was de aflevering goed te volgen zonder ondertiteling via teletekst pagina 888.

Niet alleen #bzv is te volgen via Twitter maar ook steeds meer radio en tv-programma's gebruiken de hashtag om direct respons van luisteraars en kijkers te krijgen of hiermee de kans krijgen hun stem uit te brengen. Alles live te volgen op je pc, laptop of mobiele telefoon. Hiermee is de hashtag een prachtige marketingtool geworden. In plaats van dure reclames aan te bieden in de krant, radio of op TV kun je gratis je berichtje plaatsen om volgers van de hashtag bekend te maken met je product. Ik voorspel dat dat binnen afzienbare tijd ook zal gaan gebeuren.

Nadat Richard een slokje van zijn wijn heeft genomen in het romantische Schoorl en Wijnmeisje heeft getwitterd : "ik knap af op mannen die zo hun glas vasthouden" zal de boodschap "Boerenlandwijn nu goedkoop te bestellen" of "Poolse vrouwen die wel op spirituele boeren vallen" te lezen zijn, steevast gevolgd door een koppeling naar hun website.