dinsdag 22 februari 2011

Dinsdag Legendarische Interviews (deel1) Wilders

Wat doe je als je een groot politiek leider in je uitzending krijgt? En als het dan ook nog een politiek leider is die zelden geinterviewd wil worden tenzij de interviewer een bevriend politicus is zoals Eerdmans onlangs. Juist: dan bereid je je stevig voor, je haalt het onderste uit de kan, je zorgt dat je van de hoed en de rand weet en dat je je niet om de tuin laat leiden met vage antwoorden. En voorbereid was Myrna Goossen. Ik had het programma nog nooit eerder gezien en eerlijk gezegd dacht ik dat ik nog steeds naar de commercial van Douwe Egberts zat te kijken toen het programma al lang en breed begonnen was, maar, ik zat op het puntje van mijn stoel. Geert Wilders zou aan de tand gevoeld worden en ik was trots op mezelf dat ik het er voor over had om op dit ongewone tijdstip daarvoor de TV aan te zetten.
Myrna stelde haar gast op zijn gemak door hem eerst lekker met limburgse vlaaien bezig te houden en barstte daarna los met haar eerste rake vraag: "Geert, je hebt vast veel slaap nodig, want je hebt een drukke baan, ben jij een ochtendmens?". Een inkoppertje voor de informele leider van ons kabinet. De tweede vraag mocht er ook wezen: "Wat ons allemaal bezighoudt Geert (-Myrna kijkt ondertussen lief lachend-) is of jij als kind voldoende geknuffeld werd?" Ja, voegde ze er aan toe, we hebben ons huiswerk goed gedaan en de boeken er op na geslagen. Geert leek even angstig te kijken, nu gaat het beginnen! "En hoe ging je lagere schooltijd, had je vriendjes?" Chronologisch ging Myrna haar lijstje af alsof ze een interview hield voor de schoolkrant. Wilders bleef vriendelijk en ontspannen maar je zag aan zijn gezicht dat hij nog steeds niet wist of hij al dan niet in de maling werd genomen. Zou Myrna dan toch Ushi zijn en zo haar masker aftrekken!

De wereld staat in brand. We staan aan de vooravond van de belangrijkste PS-verkiezingen sinds jaren en Myrna heeft een gast die nooit beroerd is om met omstreden uitspraken te strooien. Myrna is het hele interview niet verder gekomen dan "Zegt je moeder nooit, Geert, lieverd, zou je dat wel doen?"

Max is de omroep die opgericht is om de ouderen onder ons voor te lichten. Ik hoop toch echt dat ik als ik tot de doelgroep ga behoren serieuzer behandeld zal worden. En over Geert? Ik heb hem voor het eerst niet kunnen betrappen op een ongehoorde uitspraak.