vrijdag 22 april 2011

Vrijdag Brinkman, Von der Dunk en het Vrije Woord

Ik had me erop verheugd. Zelden tot nooit ga ik naar lezingen. Meestal weet ik geeneens dat ze plaatsvinden, en als ik het weet dan weet iedereen het en is het uitverkocht. Vol is vol. Nu niet, Thomas von der Dunk zou komen spreken in Haarlem en in de vooraankondiging stond al dat Hero Brinkman aanwezig zou zijn om Von der Dunk in het debat tot zijn enkels af te breken. Krasse taal. Omdat ook het taalgebruik van Thomas er meestal niet om liegt heb ik snel via de website van de Provinciale Staten te Noord-Holland kaartjes besteld. Het zou gaan om de Arondeuslezing, Arondeus was een kunstenaar en verzetsheld omgebracht in 1943. Er waren nog kaartjes dus geen punt. Dinsdag 26 april staat in de agenda, eerder gepland etentje afgezegd.


Om in de stemming te komen had ik snel alle nummers van De Republikein verzameld, het forum waarin Von der Dunk stukjes schrijft over ons staatsbestel en dan voornamelijk over voorbije tijden. Ook me nog eens verdiept in de man Brinkman, die de democratiseringsgolf van de PVV in goede banen moet gaan leiden. Zelfs alle verzamelde dubbelcolumns Brussen/Dunk uit de Volkskrant doorgeworsteld.

Kortom de voorpret was aanwezig en de avond kon al niet meer stuk. Tot ik gisteren mijn mailbox opende. "Geachte Heer Dagtaak, sinds 2005 organiseert de PS van Noord Holland de gerespecteerde Arondeuslezing. De lezinggever mag vrij en desnoods controversieel zijn visie geven over maatschappelijke thema's. Tijdens de voorbereidingen aan het debat en het geplande orale enkelbreken is er een kink in de kabel gekomen. Bij nader inzien vond De Heer Brinkman het niet gepast om het enkelbreken plaats te laten vinden in een van de symbolische kamers van onze democratie. Hij heeft zijn democratische invloed gebruikt om de organisatie te overtuigen van de ongepastheid hiervan. Wij gelasten daarom het spektakel af en nodigen u van harte uit in de ring van de Amsterdam Arena op een nader te bepalen tijdstip. U krijgt hierover nog bericht."

Een flinke domper op de feestvreugde. Ik zou nu niet in redelijk besloten kring het spektakel kunnen bijwonen. Maar de lezing van Von der Dunk zal nu in elk geval op meer publiek kunnen rekenen dan ooit voor mogelijk gehouden. Dat hebben we dan wel weer aan Brinkman te danken. Laten we hopen dat de volledige tekst snel rondgedeeld gaat worden, want de akoestiek in de Arena is erbarmelijk en na de reactie van Brinkman ben ik ineens driedubbel geinteresseerd in wat Von der Dunk voor ons in petto heeft! En laten we eerlijk zijn. Een goede lezing die ingaat op ons democratisch staatbestel mag controversieel zijn maar dient gelezen en gehoord te worden.