Niet voor niets dat de vergelijking met voetbal zich opdringt. Het gaat om geld, transfers, het grote publiek en vooral de beleving, meer dan de inhoud. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden of nooit naar SBS kijk. Niet omdat de programma's me niet aanstaan, maar ik heb geen enkel idee wat ze uitzenden. Luiheid van mijn kant. Toch heb ik een beeld van die zender. Hetzelfde geldt voor de bladen van de uitgever Sanoma waar John mee in zee is gegaan. Libelle, Margriet, Linda, Story, ik ken ze niet. Ik weet hoe de bladen er van de voorkant uitzien, heb een vaag idee van de inhoud, maar meer weet ik er niet van. Ze lijken me weinig pretentieus en vooral een blad als Story wekt bij mij het gevoel van vermakelijke volksverlakkerij. Desondanks, of juist dankzij, zijn dit de publiekstrekkers. Hier is het grote geld mee binnen te hengelen. Blijkt. Sanoma als Fins bedrijf kocht enkele jaren geleden deze tijdschriften van VNU en heeft kennelijk voldoende feducie in de Nederlandse Vermakelijkheidsbranche om goed geld te stoppen nu in SBS. De Finnen hadden al een goed inzicht in het surf- en klik gedrag van de Ware Nederlanders (Sanoma is ook eigenaar van NU.nl, Startpagina.nl, Autoweek.nl) , van het bladergedrag van de Ware Nederlanders en nu dus gestort op het Zap gedrag van de Ware Nederlanders. Hiermee hebben ze veel, heel veel in handen om ons flink te kunnen doorgronden. Met de sympathiek ogende De Mol en zijn zus als boegbeeld lijken de voorwaarden aanwezig voor verdergaande invloed. Met zijn vermeende investering in TON heeft De Mol een keer misgeschoten, met het oprichten van de voetbalzender destijds is het ook niet goed gegaan, maar met een partij achter zich die en het geld en alle cijfers heeft om ware Nederlanders van de ware Finnen te kunnen onderscheiden lijkt een slag geslagen te zijn.
Ik gun John het allerbeste, maar waakzaamheid geboden. Big Brother is watching you.