dinsdag 19 april 2011

Dinsdag Vrienden delen Alles, welkom bij HI van KPN

In 32 seconden een boodschap weergeven is lastig. Als je als reclamebureau de opdracht krijgt om voor een groot gerenommeerd bedrijf een commercial te maken in 32 seconden dan ga je er eens goed voor zitten. Lijkt me. Op welke specifieke doelgroep is het product gericht. Welke symbolen spreken de doelgroep aan. Hoe trek je de aandacht vanaf seconde 1 zodat er niet tussendoor weggezapt wordt. Wat moet er blijven hangen na het fimpje? Beelden, muziek, goede casting. Een hele klus. In de kamer van directeur Marketing wordt het filmpje als het eenmaal in concept klaar is vele malen afgedraaid. Er kan nog het een en ander aan veranderd is, maar er komt een moment waarop de partijen elkaar tevreden aankijken, wellicht een hand geven, en de commercial aangeboden kan worden ter uitzending. Alles goed, er wordt veel van verwacht. Dat mag ook wel want de kosten zijn er ook naar. Een half minuutje kost al gauw tussen de €10.000 en €15.000 op lekkere tijden. Op heel lekkere tijden ga je daar ruim over heen. Per filmpje.


Hi Telefonie onderdeel van KPN heeft een serie commercials onder het motto Vrienden delen Alles. Mooi motto, aansprekend. Als er weer een nieuw filmpje aan de serie is toegevoegd ga je er eens goed voor zitten. Al is het maar een halve minuut, dit wordt genieten. En dat wordt het. Beginnend in een cafe zitten drie knullen aan veel te grote bieren. Gezien de snelheid waarmee de blik in hun ogen verandert zie je ze in snel tempo straalbezopen worden. Ze zijn daar trots op want de ene foto na de andere wordt gemaakt die gelijk op facebook wordt gezet. Als zich daar nog 3 ook aangeschoten del-achtige dames bij aanschuiven gaat het feest los. Op straat wordt ongein getrapt en even later stappen ze over het hek van de plaatselijke zoo om een verkrachtigingscene met een struisvogel na te bootsen, op hetzelfde beest een rondrit te maken, nog wat zeehonden te pesten om daarna 's nachts zat maar tevreden in een groot bed met zijn allen in een dronkemansslaap te vallen. Vriend 1 maakt in de lingerie van een van de veroverde dames nog een geinige foto van het slaapgezelschap inclusief de 's nachts veroverde trofeeen. Welkom in de HI Society. Vrienden delen alles. Einde film.


Geloof je het niet, het filmpje is keurig op youtube na te kijken http://iturl.nl/snjhc .


Reclames zijn een uiting van de tijdgeest. Misschien word ik te oud. Geef mij maar Joris de Driepinter, een boterham KingCorn met een dikke klodder Calve Pindakaas.