maandag 14 maart 2011

Maandag Keurmerk: Feiten en Meningen op de Treurbuis

Maandag 14 Maart, Feiten en Meningen op de Treurbuis: Martijn van Dam

Persoonlijk ben ik erg voor keurmerken. Het voelt bijzonder veilig als ik weet dat mijn stekkerdoos door de KEMA is goedegekeurd. Daar kan dus niets mee fout gaan, vind ik. Als het dan toch mis gaat dan ligt het aan mijn eigen handelen. Goedgekeurd speelgoed kun je onbezorgd aan je kinderen geven. Verslikken ze zich alsnog in de kleine onderdeeltjes, dan weet je dat je zelf beter had moeten opletten. Aan het speelgoed ligt het niet. De ondeugende scene in My Little Pony deel 6 moet kunnen, immers goedgekeurd voor AL. Als mijn gecertificeerde loopbaanadviseur me wederom aan de verkeerde baan heeft geholpen, dan moet ik de schuld bij mezelf leggen. Hij heeft immers goedgekeurd gehandeld.

Feitelijk gezien hadden alle keurmeesters gelijk. Objectief gezien was er niets aan de hand.
De PvdA uit monde van Martijn van Dam wil een keurmerk toevoegen aan de reeds bestaande tienduizeneneen keurmerken. Een keurmerk voor actualiteitenprogramma´s. Goed idee van Martijn. Het zal onze nationale televisie een stuk leuker maken en interessanter. Niets meningen als je feiten wilt. Geen mensen meer aan het woord die onder het mom van vrije nieuwsgaring ons even zeggen hoe zij er over denken. Volgens mij moet Martijn nog een stap verder gaan. Wat te denken over een keurmerk voor grappenmakers? Voordat Youp begint komt het cijfertje 3 in beeld: "Van de 10 grappen die u straks kunt zien zijn er officieel 3 goedgekeurd als leuk, als U om meer grappen moet lachen dan is dat te wijten aan uw eigen misvatting van humor". Bij de samenvattingen van het eredivisievoetbal het cijfer 2 met de mededeling : "De uitingen van de supporters op de tribune doen in 8 van de 10 wedstrijden geen recht aan de kwaliteit van het gebodene". Dat zou ik wel leuk vinden: Groot in beeld het cijfer VIER. Van de 5 boeren deugt er 1 niet. En wij raden wie dat is.


Of de plannen van Martijn het gaan halen is nog even gissen. Zit er voldoende humor in de politiek om de grap achter de woorden van Martijn te snappen? Als er maar niet per ongeluk mensen zijn die Martijn verkeerd gaan interpreteren en inderdaad vinden dat een dergelijk keurmerk er moet komen. We hebben in tal van landen, recentelijk en in het verleden gezien dat een monopolie op objectiviteit niet werkt. Laten we hopen dat de journalisten die zichzelf serieus nemen nog lang en met de nodige relativering ons zowel feiten als meningen blijven geven. De kijkers zijn slim genoeg om te zien wanneer iemand zijn of haar eigen mening geeft.Voorlopig geef ik Martijn het cijfer 3. Op welke schaal dat cijfer is gebaseerd dat zoekt u zelf maar uit.